Ford Cortina: Legenda na čtyřech kolech

Ford Cortina

Historie Fordu Cortina

Ford Cortina, tahle britská legenda mezi auty, spatřila světlo světa v roce 1962. Šlo o vůz, který měl být dostupný pro běžné lidi, ale zároveň nabídnout něco navíc. A povedlo se - Cortina se stala okamžitým trhákem a pomohla Fordu vystřelit mezi automobilovou špičku v Evropě.

První model, který se vyráběl od dvaašedesátého do šestašedesátého, měl čisté, elegantní linie a uvnitř nabízel spoustu místa. Lidi si mohli vybrat mezi dvoudveřovou nebo čtyřdveřovou verzí, kombíkem nebo dodávkou. Pod kapotou tiše předla řada motorů od 1.2 do 1.5 litru.

V šestašedesátém přišla druhá generace s modernějším vzhledem a vylepšenou technikou. Nová Cortina Mk2 trochu povyrostla, byla pohodlnější a lépe se řídila. Nabídka motorů se rozrostla - od 1.3 až po dvoulitr.

Sedmdesátá a osmdesátá léta přinesla další tři generace Cortiny, každá s novými vychytávkami. Tohle auto se stalo naprostým hitem ve Velké Británii a získalo si fanoušky i v dalších koutech Evropy, v Austrálii a na Novém Zélandu. Příběh Cortiny skončil v roce 1982, kdy ji vystřídala Sierra.

Design a vývoj

Ford Cortina byl pro mnoho rodin splněným snem. A není divu - tohle auto totiž vznikalo s jasnou představou, co běžní lidé od vozu očekávají. Když v roce 1962 vyjela první Cortina na silnice, okamžitě si získala srdce zákazníků díky své eleganci a vzdušnému interiéru. Tohle prostě muselo fungovat. A taky že jo! Od základního dvoudveřáku až po praktické kombi si každý našel to svoje.

V roce 1966 přišla nová generace s ostřejším a modernějším kabátem. I když se vizuálně změnila, pořád to byla ta samá praktická a dostupná Cortina, kterou si mohl dovolit skoro každý. No a když v roce 1970 dorazila třetí generace, bylo jasné, že Ford má správný recept - lepší aerodynamika a vyladěný podvozek udělaly z Cortiny ještě příjemnější společnici na cestách.

Generace Cortiny

Když se řekne Ford Cortina, spoustě lidem se vybaví vzpomínky na doby, kdy tenhle skvělý vůz brázdil naše silnice. Za dvacet let výroby si tahle britská legenda našla cestu do garáží statisíců rodin nejen v Evropě. Byla to prostě klasika - auto pro každého, které vás nikdy nenechalo ve štychu a přitom potěšilo i fajnšmekry za volantem.

Srovnání Ford Cortina Mk III a Mk IV
Vlastnost Cortina Mk III (1970-1976) Cortina Mk IV (1976-1982)
Karoserie Sedan, kombi, kupé Sedan, kombi, liftback
Motory 1.3 L I4, 1.6 L I4, 2.0 L I4 1.3 L I4, 1.6 L I4, 2.0 L I4, 2.3 L V6
Přední brzdy Kotoučové Kotoučové

Od roku 1962, kdy první Cortina vyjela z továrny, až do konce výroby v roce 1982 prošla pěti různými podobami. Každá nová verze přinesla něco extra - lepší design, výkonnější motory nebo modernější vybavení. Není divu, že se z ní stal jeden z nejoblíbenějších vozů té doby. Cortina vlastně ukázala, jak má vypadat lidové auto.

Objevovala se v televizi, ve filmech, prostě všude. A víte co? I teď, po tolika letech, když už se dávno nevyrábí, po ní prahnou sběratelé a nadšenci do veteránů. Občas ji potkáte na silnici a hned se vám vybaví ta zlatá éra britských aut. Je to prostě kousek automobilové historie, který si zachoval svoje kouzlo dodnes.

Motory a výkon

Ford Cortina byl prostě parádní vůz, který si získal srdce spousty nadšenců. Když se podíváme pod kapotu, našli bychom tam různé druhy motorů podle toho, kdy a kde se auto prodávalo. Základem byly benzíňáky s menším objemem kolem 1,3 litru, ale kdo chtěl něco ostřejšího, mohl sáhnout po silnějších verzích. Naprostou špičkou byl dvoulitrový motor Pinto, který dokázal vyvinout až 100 koní - na tu dobu to byla pořádná síla. Sice existovaly i naftové verze, ale ty se moc neuchytily. Každopádně, ať už jste si vybrali jakýkoliv motor, Cortina vás nikdy nezklamala a jízda s ní byla vždycky radost.

Popularita a motorsport

Ford Cortina, ten klasický roďák, co si získal místo v českých garážích, má taky svoji druhou, závodní tvář, o který se moc nemluví. Když se podíváte do historie, zjistíte, že tahle kára válela i na okruzích. V rallye scéně se z ní stala pořádná hvězda, hlavně díky našlapané verzi Lotus Cortina. S tím nadupaným motorem a skvělým podvozkem si ji závoďáci nemohli vynachválit. Jim Clark, borec z Formule 1, s ní nasekal jednu výhru za druhou. Na závodních tratích jste Cortinu potkávali furt, ať už v běžný nebo vytuněný verzi. Mladý závodníci po ní šli jak slepice po flusu, byla spolehlivá a dala se sehnat za rozumný prachy. I když dneska už Cortinu na závodech potkáte jen občas, pořád má mezi motoristickejma nadšencema zvučný jméno. Pro spoustu lidí prostě zůstává symbolem časů, kdy byly závody ještě pořádně divoký.

Ford Cortina, to bylo víc než auto. Byla to vstupenka do světa, kde se sny o svobodě a dobrodružství stávaly skutečností.

Radomír Novotný

Kulturní dopad

Ford Cortina, legendární vůz, který znamenal pro české motoristy mnohem víc než obyčejný dopravní prostředek. Byla to brána do vysněného západního světa, ztělesnění svobody a nezávislosti. Její nadčasové linie a technická vyspělost z ní udělaly objekt touhy každé rodiny, která snila o dobrodružství na silnicích. Cortina se stala věrným společníkem na cestách k moři, při rodinných výletech i při každodenním dojíždění do zaměstnání. Pro mnohé představovala dokonalou kombinaci praktičnosti a elegance, která nikdy nezklamala. Dodnes, když se někde objeví Ford Cortina, přitahuje pohledy kolemjdoucích a vyvolává příjemné vzpomínky. V garážích sběratelů a nadšenců najdeme tyto vozy perfektně zachované, protože pro ně představují něco výjimečného - jsou to stroje, které vyprávějí příběh o touze po svobodě a lepších zítřcích.

Konec výroby

V dvaaosmdesátém skončila ve Velké Británii výroba legendární Cortiny. Tahle ikona britských silnic, která se vyráběla přes dvacet let v pěti různých generacích, musela ustoupit novému Fordu Sierra. Když v Dagenhamu sjela z pásu poslední Cortina, pro spoustu lidí to nebyl jen konec jedné výrobní éry, ale taky osobní sbohem autu, které jim přirostlo k srdci. Cortina nebyla jen tak ledajaké auto - prodalo se jí několik milionů kusů a navždycky se zapsala do britské motoristické historie jako symbol úspěšných časů. I když už se dávno nevyrábí, pořád ji můžeme občas zahlédnout na silnicích jako živou vzpomínku na staré dobré časy.

Ford Cortina dnes

Ford Cortina, který kdysi běžně brázdil naše silnice, se dnes stal skutečnou raritou. Tenhle legendární vůz z let 1962 až 1982 si tehdy každý zamiloval - byl cenově dostupný a nikdy vás nenechal ve štychu. Teď po něm pasou hlavně sběratelé a milovníci starých aut. Sehnat Cortinu v původním stavu, to je jako hledat jehlu v kupce sena. Většina těchto klasických fordek už dávno prohrála svůj boj s rzí nebo skončila na vrakovišti. Naštěstí existují zapálení nadšenci, kteří těmto krasavcům vdechují nový život a vrací je do původní kondice. Díky jejich píli můžeme i dnes obdivovat nablýskané Cortiny na veteránských setkáních a připomenout si éru, kdy tahle auta psala automobilovou historii.

Zajímavosti a fakta

Ford Cortina patří mezi ty auta, co prostě nejde nemilovat. Když se řekne Cortina, většina lidí si vybaví tenhle legendární britský vůz, co dostal jméno podle italského lyžařského střediska Cortina d'Ampezzo, kde se v roce 1956 konala zimní olympiáda. Ten název nebyl vybraný náhodou - měl vyjadřovat takovou tu eleganci a styl, kterými se chtěl Ford odlišit od ostatních značek.

A musím říct, že se jim to povedlo na jedničku. Cortina se prodávala jako teplé rohlíky, hlavně díky tomu, že vypadala skvěle a přitom si ji mohli dovolit i běžní lidé. Za ty roky, co se vyráběla, prošla docela zajímavým vývojem - od těch původních hranatých tvarů až k modernějším, více zakulaceným modelům.

Co je docela zajímavé - Cortinu nemontovali jenom v Británii. Sjížděla z výrobních linek taky v Německu, Austrálii nebo třeba v Jižní Africe. To jen ukazuje, jak moc byla tahle kára oblíbená po celém světě. Dneska už je z ní prostě klasika, taková automobilová ikona, která perfektně vystihuje to nejlepší z britského automobilového průmyslu.

Publikováno: 20. 02. 2025

Kategorie: doprava