Ford Fiesta: Malý obr na českých silnicích

Ford Fiesta

Historie Fordu Fiesta

Ford Fiesta, to jméno rezonuje automobilovým světem už od roku 1976. Tehdy se zrodil malý hatchback, který měl za úkol dobýt evropský trh. A povedlo se! Fiesta se stala doslova ikonou, symbolem spolehlivosti a dostupnosti. Ale pojďme se podívat na její historii podrobněji.

První generace Fiesty (Mk1) byla představena v roce 1976 a okamžitě si získala srdce Evropanů. Byla malá, obratná, úsporná a překvapivě prostorná. Vyráběla se v Německu, Španělsku a Velké Británii a brzy se stala bestsellerem. Druhá generace (Mk2) přišla na trh v roce 1983 s modernějším designem a novými motory. Třetí generace (Mk3) z roku 1989 přinesla revoluci v podobě pětidveřové karoserie a poprvé se objevila i sportovní verze XR2i.

V roce 1995 se představila čtvrtá generace (Mk4), která se pyšnila elegantnějším designem a vylepšenou bezpečností. Pátá generace (Mk5) z roku 1999 přinesla další evoluci designu a rozšířila nabídku motorizací. Šestá generace (Mk6) z roku 2002 se zaměřila na komfort a dynamiku jízdy. Sedmá generace (Mk7) z roku 2008 přinesla moderní design a technologie, jako například systém SYNC pro ovládání palubních systémů hlasem.

A konečně v roce 2017 spatřila světlo světa osmá generace Fiesty (Mk8), která je na trhu dodnes. Nabízí moderní design, pokročilé technologie a širokou škálu motorizací, včetně mild-hybridních verzí. Fiesta se tak i po více než 45 letech na trhu drží na špici segmentu malých hatchbacků a stále si získává nové a nové fanoušky.

Design a generace

Ford Fiesta je už od roku 1976 stálicí na trhu s malými vozy. Během let prošla mnoha designovými proměnami, které odrážely aktuální trendy a vkus zákazníků. Od hranatých tvarů první generace se Fiesta postupně proměnila v moderní a dynamický hatchback.

První generace Fiesty, uvedená v roce 1976, se nesla v duchu jednoduchosti a praktičnosti. Hranaté tvary karoserie a minimalistický design interiéru byly typické pro tehdejší dobu. Druhá generace, představená v roce 1983, přinesla mírně zaoblenější linie a modernější vzhled.

V devadesátých letech se Fiesta dočkala dalšího vývoje designu. Třetí generace (1989) a čtvrtá generace (1995) se vyznačovaly aerodynamičtějšími tvary a uhlazenějším designem. Pátá generace, uvedená v roce 2002, znamenala výraznější odklon od hranatých tvarů a přinesla dynamický a sportovní vzhled.

Šestá generace Fiesty, která se na trhu objevila v roce 2008, byla revolucí v designu malých vozů Ford. Kinetický design, inspirovaný pohybem, dodal Fiestě agresivní a moderní vzhled. Sedmá generace, představená v roce 2017, tento designový jazyk dále rozvinula a přinesla ještě ostřejší linie a sofistikovanější detaily.

Design Fordu Fiesta se vždy snažil oslovit mladší generace a nabídnout jim atraktivní a dostupný vůz. Od sportovních verzí ST po elegantní varianty Titanium si každý zákazník najde Fiestu, která mu bude vyhovovat.

Motory a jízdní vlastnosti

Ford Fiesta se vždycky pyšnila skvělou ovladatelností a ani poslední generace nezklamala. Auto sedí na silnici jako přikované, ať už jedete svižně do zatáček nebo jen tak brázdíte město. Řízení je přesné a dává vám dostatek zpětné vazby, takže vždycky víte, co se děje pod koly.

Co se týče motorů, na výběr je hned z několika variant. Benzínové motory EcoBoost s objemem 1.0 litru jsou skvělou volbou pro ty, kteří hledají kombinaci nízké spotřeby a slušné dynamiky. Pro klidnější řidiče je tu pak atmosférický motor 1.1 litru. Pokud najezdíte hodně kilometrů, zvažte naftový motor 1.5 litru, který potěší nízkou spotřebou.

Jízda s Fiestou je zábavná a zároveň pohodlná. Podvozek si poradí s nerovnostmi na silnici a v kabině panuje příjemný klid i ve vyšších rychlostech.

Interiér a výbava

Ford Fiesta se pyšní překvapivě prostorným interiérem vzhledem ke své kompaktní velikosti. Pohodlně se v něm svezou čtyři dospělí, i když zadní sedadla jsou spíše pro kratší cesty. Z kufru se také stala silná stránka Fiesty, nabízí slušných 292 litrů objemu, což je na danou třídu nadprůměr.

Po stránce designu sází Fiesta na moderní a svěží vzhled. Palubní deska je přehledná a intuitivní, s dominantním dotykovým displejem infotainmentu. Ten je dostupný v několika velikostech, od základních 6,5 palců až po 8 palců u vyšších výbav. Systém SYNC 3 je rychlý a responzivní, s podporou Apple CarPlay a Android Auto.

Materiály použité v interiéru jsou kvalitní a příjemné na dotek, i když v základní výbavě se setkáte s tvrdšími plasty. Vyšší výbavy pak nabízí kožené čalounění, ambientní osvětlení a další prvky, které z Fiesty dělají prémiovější vůz.

Co se týče výbavy, Fiesta nezklame ani náročnější řidiče. V nabídce najdete například adaptivní tempomat, systém hlídání mrtvého úhlu, parkovací senzory, automatickou klimatizaci a mnoho dalšího. Bezpečnost je u Fordu vždy na prvním místě, a proto Fiesta disponuje řadou asistenčních systémů, jako je systém nouzového brzdění, systém varování před opuštěním jízdního pruhu nebo systém rozpoznávání dopravních značek.

Bezpečnost a spolehlivost

Ford Fiesta vždycky patřila k autům, na která se dá spolehnout. Není to žádný drobeček, co se bezpečnosti týče. Naopak! V testech Euro NCAP si pravidelně odnáší vysoká hodnocení. Ať už jde o ochranu dospělých, dětí nebo o asistenční systémy, Fiesta se drží na špici.

Co se týče spolehlivosti, tak tady Fiesta taky nezaostává. Jasně, jako u každého auta se můžou vyskytnout nějaké ty mouchy, ale celkově je to držák. Pravidelný servis a péče jsou samozřejmě základ, ale to je u každého auta.

Fiesta je zkrátka auto, na které se můžete spolehnout. Ať už jedete do práce, na nákup nebo na výlet, Fiesta vás doveze v pohodě a bezpečí.

Konkurence na trhu

Ford Fiesta, to jméno rezonuje českým automobilovým trhem už pěknou řádku let. Ale ruku na srdce, konkurence nespí. A že je z čeho vybírat! Malé vozy segmentu B, kam Fiesta neodmyslitelně patří, jsou v Česku stále populární. Proč? Jsou obratné ve městě, nenáročné na provoz a cenově dostupnější než jejich větší sourozenci.

Jenže Fiesta to nemá jednoduché. Na záda jí dýchá hned několik silných soupeřů. Škoda Fabia, domácí stálice, boduje prostorem a širokou škálou motorizací. Hyundai i20 láká na moderní design a bohatou výbavu. A co taková Kia Rio s dlouhou zárukou? A nesmíme zapomenout ani na francouzské vozy jako Peugeot 208 nebo Renault Clio, které se prosazují šmrncovním vzhledem a komfortem.

Konkurence je v tomto segmentu opravdu nelítostná a každý z hráčů má svá esa v rukávu. Ford Fiesta se může opřít o sportovní verzi ST, která potěší nejednoho řidiče se sportovním srdcem. Zároveň sází na osvědčenou kvalitu a spolehlivost.

Zákazníci hledající malé auto tak mají z čeho vybírat. Ať už je to cena, výbava, design nebo jízdní vlastnosti, každý si najde to své. A Ford Fiesta? Ta má i přes silnou konkurenci stále co nabídnout.

Ford Fiesta je již dlouhá léta stálicí na trhu s automobily a za tu dobu si získala srdce mnoha řidičů. Její popularita je dána především skvělým poměrem ceny a výkonu, kompaktními rozměry ideálními do města a širokou škálou dostupných motorizací. I přes silnou konkurenci v segmentu malých hatchbacků si Fiesta stále drží své místo a nabízí lákavou volbu pro širokou škálu zákazníků.

Při hodnocení Fordu Fiesta je třeba brát v potaz, na jakou cílovou skupinu se zaměřuje. Pro mladé řidiče a studenty bude lákavá především nízká pořizovací cena a nízké provozní náklady. Rodiny s dětmi ocení spíše prostornější interiér a větší zavazadlový prostor, který Fiesta ve srovnání s konkurencí nenabízí v takové míře. Pro starší řidiče může být Fiesta atraktivní díky snadnému ovládání a dobré manévrovatelnosti.

Celkově lze Ford Fiesta hodnotit jako spolehlivý a zábavný automobil, který osloví širokou škálu řidičů. Jeho kompaktní rozměry z něj dělají ideální volbu do města, ale neztratí se ani na delších trasách. Díky široké nabídce motorizací si vybere opravdu každý. Pokud hledáte dostupný, praktický a zároveň stylový hatchback, Ford Fiesta by rozhodně neměl uniknout vaší pozornosti.

Publikováno: 19. 07. 2024

Kategorie: auta

Autor: Žaneta Hubová

Tagy: ford fiesta | automobil