Honda Civic Type R: Král hatchbacků je zpět!

Honda Civic Type R

Ikona Sportovních Kompaktů

Honda Civic Type R je jméno, které rezonuje v srdcích automobilových nadšenců už více než dvě dekády. Od svého debutu v roce 1997 se tento hot hatch stal synonymem pro vzrušující výkon, precizní ovladatelnost a nekompromisní sportovní charakter. Každá generace posouvala hranice možného a upevňovala status Civicu Type R jako ikony sportovních kompaktů. Jeho agresivní design, výkonný motor a zaměření na řidiče z něj dělají ultimátní stroj pro nadšence do rychlé jízdy. Ať už na závodní dráze nebo na klikaté okresní silnici, Civic Type R vždy dodá nezapomenutelný zážitek z řízení.

Výkon a Jízdní Dynamika

Srdcem nového Civicu Type R je přepracovaný 2,0litrový čtyřválcový motor s turbodmychadlem, který produkuje impozantních 320 koní a 400 Nm točivého momentu. To je nárůst o 10 koní oproti předchozí generaci. Veškerá tato síla je posílána na přední kola prostřednictvím vylepšené šestistupňové manuální převodovky s funkcí automatického meziplynu pro hladší řazení. Z 0 na 100 km/h se Type R katapultuje za pouhých 5,4 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 275 km/h.

Zásluhou přepracovaného podvozku, adaptivních tlumičů a vylepšeného řízení je Type R neuvěřitelně agilní a stabilní v zatáčkách. Řidič si může vybrat ze tří jízdních režimů – Comfort, Sport a +R – které upravují odezvu plynu, tuhost řízení a nastavení tlumičů. V režimu +R se Type R promění v nekompromisní stroj na okruhy, který poskytuje maximální zpětnou vazbu a kontrolu.

Agresivní Design a Aerodynamika

Nový Civic Type R je nepřehlédnutelný. Jeho agresivní design s ostrými liniemi a výraznými aerodynamickými prvky dává jasně najevo, že tohle auto myslí jízdu vážně. Masivní zadní křídlo není jen na okrasu, ale generuje skutečný přítlak pro lepší stabilitu ve vysokých rychlostech. Přední nárazník s mohutnými otvory pro nasávání vzduchu a rozšířené blatníky dodávají vozu svalnatý vzhled. Nízký profil a široký postoj naznačují sportovní charakter a připravenost k rychlé jízdě.

Precizní Manuální Převodovka

Žádný král hatchbacků se neobejde bez precizní manuální převodovky a nový Civic Type R není výjimkou. Honda si dala záležet na tom, aby řazení bylo co nejpřesnější a nejplynulejší. Každý pohyb pákou je krátký, jistý a uspokojivý, doprovázený mechanickým cvaknutím, které dává řidiči pocit absolutní kontroly nad vozem. Tato převodovka je spárována s lehkým setrvačníkem, který umožňuje bleskurychlé změny otáček motoru. Ať už se proplétáte městskými ulicemi nebo si užíváte adrenalinovou jízdu na okruhu, manuální převodovka Civicu Type R vám zaručí maximální požitek z řízení.

Vyspělý Podvozek a Brzdy

Nový Civic Type R se pyšní vyspělým podvozkem, který je zárukou skvělé ovladatelnosti a stability. Přední náprava typu McPherson s oddělenými spodními rameny minimalizuje přenos vibrací do volantu a zaručuje přesné reakce na povely řidiče. Zadní víceprvková náprava pak zajišťuje skvělou trakci a stabilitu v zatáčkách. Samozřejmostí jsou adaptivní tlumiče, které se přizpůsobují jízdním podmínkám a stylu jízdy. Brzdový systém Brembo s velkými kotouči a čtyřpístkovými třmeny vpředu zaručuje excelentní brzdný výkon a odolnost vůči vadnutí.

Komfort a Praktické Využití

I když je Civic Type R zaměřený na výkon, nezapomíná ani na komfort a praktičnost. Sportovní sedadla jsou překvapivě pohodlná i na delší cesty a v kabině je dostatek místa pro čtyři dospělé. Zavazadlový prostor nabízí slušných 420 litrů, což je na hot hatch slušná hodnota. Interiér je moderní a dobře zpracovaný, s velkým infotainmentem a digitálním přístrojovým štítem. Nechybí ani moderní bezpečnostní asistenti, jako je adaptivní tempomat a systém hlídání jízdních pruhů. Civic Type R tak dokazuje, že i ostrý sporťák může být zároveň praktickým autem pro každodenní použití.

Cena a Dostupnost na Trhu

Ostrý Civic Type R se v Česku začne prodávat na podzim roku 2023. Cenu Honda zatím oficiálně neoznámila, ale očekává se, že bude začínat někde kolem 1 200 000 Kč. To by z něj dělalo jeden z nejdražších hot hatchů na trhu, ale vzhledem k jeho výkonu a exkluzivitě to není žádné překvapení. Pokud toužíte po králi hot hatchů, připravte si pořádný balík!

Konkurence a Alternativy

Honda Civic Type R si na českém trhu bude muset poradit s ostrou konkurencí. Mezi hlavní soupeře patří Hyundai i30 N, Renault Megane R.S. Trophy, Volkswagen Golf GTI Clubsport a Cupra Leon. Všechny tyto vozy nabízejí skvělou kombinaci výkonu, ovladatelnosti a praktičnosti.

Pro ty, kteří hledají něco trochu jiného, existují i alternativy mimo segment hatchbacků. Například Toyota GR Yaris s pohonem všech kol a rallyovým rodokmenem nebo Ford Focus ST s výkonným motorem EcoBoost. Volba je jen na vás!

Historie a Vývoj Modelu

Honda Civic Type R, to je jméno, které v srdcích fanoušků sportovních hatchbacků vyvolává nadšení. Ale kde se vzal tenhle “král hatchbacků”? První Civic Type R spatřil světlo světa v roce 1997, a to jako vrcholná verze šesté generace Civicu. Jeho cílem bylo nabídnout ryzí, nefiltrovaný požitek z jízdy. Poháněl ho atmosférický motor 1.6 VTEC s výkonem 185 koní, který se ochotně vytáčel až k 8200 otáčkám za minutu. Nízká hmotnost, precizní manuální převodovka a sportovní podvozek z něj dělaly krále okresek. Od té doby se Type R dočkal už pěti generací, z nichž každá posunula laťku sportovních hatchbacků o kousek výš.

Budoucnost Type R

Honda zatím oficiálně nepotvrdila plány na další generaci Civicu Type R, ale spekulace se šíří jako požár. Někteří fanoušci doufají v hybridní pohon pro ještě větší výkon, zatímco jiní se obávají, že by to mohlo znamenat konec manuální převodovky. Ať už Honda chystá cokoli, jedno je jisté: očekávání jsou vysoká. Civic Type R si vybudoval pověst ultimativního hot hatch a fanoušci netrpělivě čekají, co jim Honda nabídne příště.

Publikováno: 25. 05. 2024

Kategorie: auta