Honda Prelude: Sportovní legenda z garáže.

Honda Prelude

Ikona 80. a 90. let

Honda Prelude se stala ikonou 80. a 90. let, a to z dobrého důvodu. Její elegantní design, vynikající jízdní vlastnosti a spolehlivost z ní udělaly sen mnoha mladých řidičů. Byla symbolem sportovního ducha a japonské automobilové dokonalosti. Dostupné motory, od úsporných 1.8 litrových po výkonné 2.2 litry VTEC, nabízely dostatek síly pro každodenní ježdění i sportovní jízdu. Prelude se stala populární i díky inovativním technologiím, jako byl systém 4WS (řízení všech kol), který zlepšoval ovladatelnost v zatáčkách. I dnes je Honda Prelude vyhledávaným youngtimerem, který sběratelům a nadšencům připomíná zlatou éru sportovních kupé.

Sportovní kupé s duší

Honda Prelude nebyla jen obyčejné kupé. Byla to esence sportovního ducha, zabalená do elegantního a nadčasového designu. Každá generace, od první až po pátou, přinášela něco unikátního, ať už to byl revoluční design, inovativní technologie nebo nezapomenutelný jízdní zážitek. Prelude se stala symbolem svobody, vášně pro řízení a touhy po dobrodružství. Byla autem pro ty, kteří se nebáli vyčnívat z davu a žít naplno. I dnes, po letech od ukončení výroby, si Prelude drží své místo v srdcích automobilových nadšenců a je vyhledávaným youngtimerem.

Výkonné motory, skvělá ovladatelnost

Honda Prelude nebyla jen o elegantním designu. Pod kapotou se skrývaly výkonné motory, které z ní dělaly opravdového dravce na silnici. Od 1.6 litrových agregátů až po silné 2.2 litrové motory s technologií VTEC, Prelude nabízela dynamiku, která nadchla nejednoho řidiče. A co teprve ovladatelnost! Díky preciznímu řízení a sportovnímu podvozku se Prelude držela silnice jako přibitá a zatáčky projížděla s lehkostí. Není divu, že si získala pověst auta pro nadšené řidiče, kteří si chtěli užít každý kilometr.

Čtyřkolka a systém 4WS

Ačkoliv se Prelude nejvíce proslavila svými elegantními tvary a skvělým jízdním projevem, Honda neváhala experimentovat s technologiemi. U třetí generace (1987-1991) se objevila možnost pohonu všech kol, ačkoliv se jednalo spíše o marketingový tah než o skutečnou potřebu. Čtyřkolka byla dostupná pouze s motorem 2.0i 16V a fungovala na principu viskózní spojky, která při prokluzu předních kol posílala část výkonu na zadní nápravu.

Mnohem zajímavější inovací byl systém 4WS, tedy natáčení všech čtyř kol. Ten se poprvé objevil u čtvrté generace (1991-1996) a fungoval na hydraulickém principu. V nízkých rychlostech se zadní kola natáčela v protisměru s předními, čímž se zmenšoval poloměr otáčení. Ve vysokých rychlostech se zadní kola natáčela ve stejném směru jako přední, čímž se zvyšovala stabilita v zatáčkách. Systém 4WS byl technologicky fascinující, ale bohužel se potýkal s vysokou cenou a složitostí.

Design nadčasový a elegantní

Honda Prelude se pyšnila designem, který byl nadčasový a elegantní. Její nízká silueta, splývavá linie střechy a absence B-sloupku dodávaly vozu sportovní a zároveň sofistikovaný vzhled. Výklopné světlomety, typické pro 80. léta, dodávaly Prelude futuristický nádech. Interiér byl zaměřen na řidiče, s ergonomicky navrženým kokpitem a pohodlnými sedadly. Všechny ovládací prvky byly snadno dostupné a přehledné. Honda Prelude byla zkrátka autem, které se líbilo na první pohled a zároveň nabízelo komfortní a stylové prostředí pro řidiče i spolujezdce.

Oblíbený mezi nadšenci

Honda Prelude si rychle získala srdce automobilových nadšenců. Její sportovní design, živé motory a vynikající jízdní vlastnosti z ní udělaly oblíbenou volbu pro ty, kteří hledali vzrušující a stylový zážitek z jízdy. Prelude byla často chválena pro svou spolehlivost a odolnost, což z ní dělalo chytrou investici pro ty, kteří chtěli sportovní vůz, který by vydržel. Její popularita se odrážela v silné komunitě majitelů a fanoušků, kteří sdíleli svou vášeň pro tento ikonický model. I dnes je Prelude vyhledávaným vozem mezi sběrateli a nadšenci, kteří oceňují její jedinečné kouzlo a místo v historii sportovních kupé.

Dnes sběratelský kousek

Ačkoliv Honda Prelude nikdy nedosáhla kultovního statusu některých svých japonských rivalů, dnes je považována za sběratelský kousek. Její elegantní design, spolehlivost a skvělé jízdní vlastnosti z ní dělají lákavou volbu pro automobilové nadšence. Obzvláště vyhledávané jsou modely s manuální převodovkou a výkonným motorem 2.2 VTEC. Ceny Prelude se liší v závislosti na stavu, roku výroby a výbavě, ale obecně se pohybují v řádu desítek tisíc korun. Pro fanoušky sportovních kupé z 90. let je Honda Prelude skvělou příležitostí, jak vlastnit kus automobilové historie za relativně dostupnou cenu.

Honda Prelude: legenda žije dál

Ačkoliv se Honda Prelude v roce 2001 rozloučila s výrobou, její odkaz žije dál. Pro mnohé je symbolem 80. a 90. let, éry, kdy sportovní kupé zažívala zlatý věk. Prelude si získala srdce řidičů svým elegantním designem, spolehlivými motory a skvělými jízdními vlastnostmi. Dodnes ji potkáte na silnicích, ať už v rukou nadšených fanoušků, nebo jako youngtimera s potenciálem budoucího klasika. Její popularita se odráží i v aktivní online komunitě, kde majitelé sdílejí své zkušenosti, rady a tipy. Honda Prelude se stala legendou, která i po letech dokáže vzbudit emoce a touhu po sportovní jízdě.

Publikováno: 19. 05. 2024

Kategorie: auta

Autor: Terezie Kociánová

Tagy: honda prelude | automobil značky honda