Škoda Fabia 2: Stále srdcovka?

Fabie 2

Historie modelu Fabia

Druhá generace Škody Fabia, interně označovaná jako Fabia II, se představila na ženevském autosalonu v roce 2007. Automobilka Škoda Auto vsadila na evoluční design, který navazoval na úspěšnou první generaci. Fabia II se pykla modernějšími liniemi, prostornějším interiérem a hlavně širší nabídkou motorizací. V roce 2010 prošla Fabia II faceliftem, který přinesl decentní změny designu a vylepšené motory. Modernizovaná Fabia II dostala například upravenou masku chladiče, nové nárazníky a světlomety s LED diodami pro denní svícení. Výroba druhé generace Škody Fabia skončila v roce 2014, kdy ji nahradila třetí generace. Během sedmi let produkce se prodalo přes 1,7 milionu kusů Fabie II, což z ní dělá jeden z nejúspěšnějších modelů značky Škoda.

Druhá generace (2007-2014)

V roce 2007 Škoda Auto představila světu druhou generaci modelu Fabia. Design vozu se nesl v duchu evoluce, nikoli revoluce, a stavěl na úspěších svého předchůdce. Nová Fabia byla o něco větší a prostornější, s modernějším interiérem a širší nabídkou motorizací. Mezi zákazníky si oblibu získaly jak benzínové motory 1.2 HTP a 1.4 16V, tak i úsporné naftové agregáty 1.4 TDI a 1.9 TDI. Druhá generace Fabie se stala velmi populární volbou pro rodiny s dětmi i pro firemní klientelu, a to díky své spolehlivosti, nízké spotřebě a příznivé ceně. V roce 2010 prošla Fabia faceliftem, který přinesl decentní designové změny, vylepšený interiér a nové technologie. Modernizace se dotkla i nabídky motorů, kde se objevily nové agregáty s nižší spotřebou paliva a emisemi CO2. Druhá generace Škody Fabia se vyráběla až do roku 2014, kdy ji nahradila třetí generace. Za tu dobu se stala jedním z nejprodávanějších modelů značky a ikonou českých silnic.

Design a karoserie

Druhá generace Škody Fabia, uvedená na trh v roce 2007, přinesla evoluční design karoserie, který stavěl na úspěchu svého předchůdce. Zachovala si kompaktní rozměry, ale nabídla více prostoru v interiéru. Designéři se zaměřili na uhlazenější linie a modernější vzhled. Přední část vozu zdobily nové světlomety s čirou optikou a výraznější maska chladiče. Boční profil zaujal dynamickou linií střechy a výraznými lemy blatníků. Zadní část vozu se pyšnila novými koncovými světly a větším víkem zavazadlového prostoru. Celkově působila Škoda Fabia druhé generace robustnějším a elegantnějším dojmem.

Interiér a praktičnost

Škoda Fabia druhé generace potěší prostorným interiérem, který překonává očekávání od vozu této třídy. Dostatek místa si užijí cestující jak vpředu, tak i na zadních sedadlech, a to i pokud jsou vyšší postavy. Zavazadlový prostor pojme v základu 300 litrů, což je na běžné ježdění dostačující. Po sklopení zadních sedadel se objem zavazadlového prostoru zvětší na úctyhodných 1163 litrů, což oceníte při převážení větších předmětů. Interiér Fabie druhé generace je vyroben z odolných materiálů, které působí bytelně a dobře odolávají opotřebení. Design palubní desky je jednoduchý a přehledný, všechny ovladače jsou intuitivně umístěny. Praktičnost vozu zvyšuje řada odkládacích prostor, kam snadno umístíte láhve s pitím, mobilní telefon nebo jiné drobnosti. Celkově je interiér Fabie druhé generace příjemným místem pro cestování, a to i na delších trasách.

Porovnání Škoda Fabia II s konkurencí
Model Objem zavazadlového prostoru (l) Kombinovaná spotřeba (l/100km) Počet dveří
Škoda Fabia II 315 5.6 5
Renault Clio III 288 5.8 3/5
Peugeot 207 270 5.7 3/5

Motory a převodovky

Škoda Fabia druhé generace se pyšnila širokou škálou motorů a převodovek, které uspokojí potřeby nejednoho řidiče. Mezi benzínovými motory se těšily oblibě tříválcové motory 1.2 HTP s výkonem 44 kW a 51 kW, které vynikaly nízkou spotřebou paliva. Pro dynamicky zaměřené řidiče byl k dispozici motor 1.4 16V s výkonem 63 kW a vrcholný motor 1.6 16V s výkonem 77 kW. Nabídku benzínových motorů doplňoval sportovně laděný motor 1.4 TSI s výkonem 92 kW, který se montoval do verze Fabia RS. Příznivci dieselových motorů si mohli vybrat z tříválcového motoru 1.4 TDI PD s výkonem 51 kW a 59 kW nebo čtyřválcového motoru 1.9 TDI PD s výkonem 77 kW. Většina motorů se dodávala s pětistupňovou manuální převodovkou, pro vybrané motory byla k dispozici i šestistupňová manuální převodovka nebo automatická převodovka DSG. Škoda Fabia druhé generace tak nabízela kombinaci spolehlivých a úsporných motorů s dobře odstupňovanými převodovkami, což z ní dělalo ideální vůz pro každodenní ježdění i delší cesty.

Jízdní vlastnosti

Škoda Fabia druhé generace si i po letech drží pověst auta se skvělými jízdními vlastnostmi. Řidiči oceňují především jistotu v zatáčkách a stabilitu i ve vyšších rychlostech. Podvozek je naladěn spíše komfortně, což oceníte zejména na českých silnicích. Přesto si Fabia zachovává dostatek jistoty a ovladatelnosti i při svižnější jízdě. Díky přesnému řízení a dobré zpětné vazbě od kol budete vždy vědět, co se pod vámi děje. Na výběr máte z několika motorizací, které uspokojí jak klidnější řidiče, tak i ty, kteří si rádi užijí dynamičtější jízdu. Benzínové motory jsou úsporné a zároveň dostatečně živé, naftové agregáty pak potěší nízkou spotřebou.

Fabia 2? To je srdcovka. Malá, šikovná, do města ideální. A tenkrát, to už je dneska nostalgie, co si budeme povídat...

Bořivoj Novotný

Spolehlivost a údržba

Škoda Fabia druhé generace je obecně považována za spolehlivý vůz s nízkými provozními náklady. Pravidelná údržba je však nezbytná pro udržení bezproblémového chodu a dlouhé životnosti. Mezi běžné servisní úkony patří pravidelná výměna oleje a filtrů, kontrola brzd a tlumičů a také sledování stavu pneumatik. Důležité je také dbát na stav rozvodového řemene, jehož prasknutí může mít fatální následky pro motor. Intervaly výměny se liší dle motorizace a roku výroby, proto je vhodné řídit se servisní knížkou. Dodržování doporučených servisních intervalů a včasné řešení případných závad pomůže udržet vaši Fabii II v dobré kondici po mnoho let.

Bezpečnostní prvky

Škoda Fabia druhé generace byla vybavena řadou bezpečnostních prvků, které z ní dělaly v době svého uvedení na trh vůz s vysokou úrovní ochrany posádky. Mezi standardní prvky patřily například airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy a airbagy hlavové. Dále nechyběly systémy ABS a EBD pro bezpečnější brzdění. Pro zvýšení ochrany dětí byly k dispozici úchyty Isofix na zadních sedadlech. Na přání bylo možné Fabii dovybavit elektronickým stabilizačním systémem ESP, který pomáhal řidiči udržet kontrolu nad vozem v krizových situacích. Bezpečnostní prvky Fabie druhé generace přispěly k tomu, že vůz získal v testech Euro NCAP v roce 2007 maximální hodnocení pět hvězdiček.

Porovnání s konkurencí

Škoda Fabia druhé generace se musela na trhu utkat s ostrou konkurencí. Mezi hlavní soupeře patřil Renault Clio, Opel Corsa, Peugeot 207 nebo Fiat Grande Punto. V porovnání s nimi Fabia nabízela často prostornější interiér a větší zavazadlový prostor. Silnou stránkou Fabie byly také spolehlivé a úsporné motory, a to jak benzinové, tak naftové. Řidiči oceňovali i precizní řízení a jisté jízdní vlastnosti, díky kterým se Fabia řadila mezi dynamicky zaměřené vozy ve své třídě. Na druhou stranu, design Fabie byl spíše konzervativní a někomu mohl připadat usedlý. Interiér, ačkoliv prostorný, nenabízel tolik designových výstřelků jako konkurence.

0 Závěr a shrnutí

Druhá generace Škody Fabia, která se vyráběla v letech 2007 až 2014, se stala velmi oblíbeným automobilem. Důvody její obliby jsou zřejmé. Nabízela prostorný interiér, spolehlivé motory a dostupnou cenu. Fabia druhé generace byla k dispozici v několika karosářských variantách, včetně hatchbacku, kombi a sedanu. Zákazníci si mohli vybrat z široké škály benzínových a dieselových motorů. Mezi nejoblíbenější patřily motory 1.2 HTP a 1.4 TDI. I přes svůj věk je Škoda Fabia druhé generace stále oblíbenou volbou na trhu ojetých vozů. Díky své spolehlivosti a nízkým provozním nákladům je ideální volbou pro rodiny s dětmi i pro jednotlivce. Pokud hledáte dostupný a spolehlivý automobil, Škoda Fabia druhé generace by mohla být tou správnou volbou.

Publikováno: 08. 02. 2025

Kategorie: doprava