Supry: Legendy se vracejí na silnice
Ikona mezi sportovními vozy
Toyota Supra, to je jméno, které rezonuje v srdcích automobilových nadšenců už desítky let. Pro mnohé je synonymem pro japonské sportovní vozy, ikonou, která ztělesňuje vášeň pro rychlost, precizní řízení a nezaměnitelný styl. Od svého debutu v roce 1978 prošla Supra několika generacemi, z nichž každá zanechala v historii motorismu nesmazatelnou stopu.
Zatímco první generace Supry sdílela platformu s modelem Celica, už druhá generace se vydala vlastní cestou a stala se samostatným modelem. Právě druhá a třetí generace, vyráběné v 80. a 90. letech, si získaly kultovní status a staly se legendami. Čtvrtá generace, známá také pod označením A80, je dodnes považována za jednu z nejikoničtějších sportovních vozů všech dob. Její agresivní design, výkonný motor a skvělé jízdní vlastnosti z ní udělaly legendu, která žije dodnes.
Po delší pauze se Toyota Supra vrátila v roce 2019 s pátou generací. Ta sice upustila od některých tradičních prvků, jako je například řadový šestiválec, ale i přesto si dokázala udržet ducha a charakter svých předchůdců. Moderní technologie, výkonný motor a atraktivní design z ní dělají důstojného nástupce legendárního jména.
Historie a vývoj modelu Supra
Model Supra, sportovní ikona od Toyoty, se poprvé objevil v roce 1978. Nebyl to ale hned samostatný model. Začínal jako luxusnější a výkonnější verze Toyoty Celica, nesoucí označení Celica Supra. První generace, A40/A50, sdílela s Celicou platformu, ale pyšnila se delší kapotou, aby se pod ni vešel řadový šestiválec.
Model | Rok výroby | Výkon (koní) | Kroutící moment (Nm) |
---|---|---|---|
Toyota Supra MK4 | 1993-1998 | 220-320 | 314-427 |
Toyota Supra MK5 | 2019-současnost | 335-382 | 495-500 |
Druhá generace, A60, přišla v roce 1981 s ostřejším designem a poprvé se objevila možnost odnímatelné střechy „targa“. Třetí generace, A70, z roku 1986, se stala pro Supru přelomovou. Od Celicy se osamostatnila a získala vlastní platformu. Sportovní charakter podtrhoval dostupný turbomotor a legendární se stala verze s motorem 2JZ-GTE.
Po čtvrté generaci, A80, která se stala ikonou díky filmu Rychle a zběsile a počítačové hře Gran Turismo, se Supra na dlouhých 17 let odmlčela. V roce 2019 se ale vrátila s pátou generací, označovanou jako A90/J29. Ta sice sdílí platformu s BMW Z4, ale designově i jízdně zůstává věrná svému sportovnímu odkazu.
Charakteristický design a výkon
Supra vždycky vynikala svým designem a čtvrtá generace není výjimkou. Dlouhá kapota, krátký rozvor a svalnaté blatníky evokují klasické sportovní vozy. Design je ale zároveň moderní a agresivní, s ostrými hranami a výraznými křivkami.
Výkon je to, co dělá Supru Suprou. Pod kapotou se ukrývá řadový šestiválec, který je proslulý svým hladkým chodem a ochotou k vytáčení. V závislosti na generaci a verzi se výkon pohybuje od slušných 220 koní až po úctyhodných 330 koní. Díky nízké hmotnosti a pohonu zadních kol je Supra schopna zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund.
Jízda v Supře je zážitkem sama o sobě. Precizní řízení, tuhý podvozek a silný motor se postarají o to, abyste si užili každou zatáčku. Supra je auto, které vás chytne za srdce a nepustí.
Motory a jízdní dynamika
Toyota Supra je synonymum pro výkon a jízdní dynamiku. Není divu, vždyť její srdce bije v rytmu přeplňovaných motorů. Zákazníci si můžou vybrat mezi dvoulitrovým čtyřválcem a třílitrovým šestiválcem, oba s turbodmychadlem. Čtyřválec, označovaný jako 2.0T, produkuje solidních 258 koní a 400 Nm točivého momentu. To stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. Pro ty, kteří touží po adrenalinovějším zážitku, je tu šestiválec 3.0T s impozantním výkonem 340 koní a 500 Nm točivého momentu. S ním Supra zvládne sprint na stovku za pouhé 4,3 sekundy. Oba motory se standardně párují s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF, která se vyznačuje bleskovým řazením a plynulým chodem.
Jízdně je Supra skvěle vyváženým autem s důrazem na sportovní zážitky. Nízká hmotnost, tuhá karoserie a sofistikovaný podvozek zaručují precizní ovladatelnost a jistotu v zatáčkách. Řízení je strmé a komunikativní, takže řidič má vždy perfektní kontrolu nad vozem. Supra se nezalekne ani ostřejší jízdy na okruhu, kde se projeví její potenciál naplno. Přestože je naladěna spíše sportovně, je stále dostatečně komfortní i pro každodenní ježdění.
Soutěžní úspěchy a odkaz
Supra si rychle získala kultovní status mezi nadšenci do aut a její popularita jen rostla díky úspěchům v motoristickém sportu. Model A70 dominoval japonskému šampionátu cestovních vozů JTCC, kde získal čtyři po sobě jdoucí tituly v letech 1988 až 1991. Vůz se také zúčastnil závodů All Japan Grand Touring Car Championship (JGTC) v kategorii GT500, kde si připsal několik vítězství a pódiových umístění. Supra třetí generace, model A80, navázala na úspěchy svého předchůdce v motoristickém sportu. Získala si respekt na scéně dragsterů, kde se stala populární volbou pro úpravy a závody. Její výkonný motor 2JZ-GTE se ukázal jako extrémně odolný a schopný zvládnout obrovské zvýšení výkonu. Supra se také zúčastnila závodů JGTC a americké série sportovních vozů IMSA, kde si připsala řadu vítězství a pódiových umístění. Odkaz Supry jako ikony automobilové kultury je nezpochybnitelný. Její kombinace atraktivního designu, výkonných motorů a sportovních úspěchů z ní udělala legendu, která i dnes inspiruje automobilové nadšence po celém světě. Její popularita se odráží i v popkultuře, kde se objevila v řadě filmů, televizních seriálů a videoher, z nichž nejznámější je série Rychle a zběsile.
Vliv na automobilovou kulturu
Toyota Supra se stala ikonou automobilové kultury, a to hned z několika důvodů. Její atraktivní design, výkonný motor a sportovní jízdní vlastnosti z ní udělaly miláček nadšenců do aut. Supra se stala častým objektem tuningu, a to jak po stránce výkonu, tak i vzhledu. Díky své popularitě se objevila v mnoha filmech, seriálech a videohrách, čímž si získala ještě větší slávu.
Supra se stala symbolem japonské automobilové kultury a důkazem, že i japonské automobilky dokáží vyrábět sportovní auta světové úrovně. Její vliv na automobilovou kulturu je patrný dodnes, kdy se těší velké oblibě mezi sběrateli a fanoušky sportovních aut.
I když se Supra nevyráběla primárně jako auto pro motocyklové nadšence, její sportovní charakter a výkonný motor oslovily i mnoho motorkářů. Pro mnohé z nich se stala ideálním druhým vozem, který jim umožnil užít si radost z jízdy i na čtyřech kolech.
Budoucnost Toyoty Supra
Toyota Supra je už dnes legendou, ale co s ní bude dál? Automobilka Toyota zatím oficiálně nepotvrdila plány na další generaci. Nicméně, různé zdroje naznačují, že Supra neřekla své poslední slovo.
Fanoušci spekulují o elektrifikované budoucnosti. Mohla by se Supra stát hybridem, nebo dokonce plně elektrickým sporťákem? Toyota už ukázala, že elektrifikace se sportovním charakterem jít ruku v ruce, jak dokazuje koncept GR HV Sports.
Další otázkou je design. Zachová si nová Supra svůj ikonický vzhled, nebo se Toyota vydá radikálnějším směrem? Je jisté, že automobilka bude chtít navázat na úspěch současné generace a zároveň posunout Supru do budoucnosti.
Ať už bude budoucnost Toyoty Supra jakákoliv, jedno je jisté: automobilový svět bude s napětím sledovat každý její krok. Supra si za léta své existence vydobyla kultovní status a její další evoluce bude bezpochyby vzrušující.
Publikováno: 02. 12. 2024
Kategorie: auta