Od špinavých rukou k milionovému byznysu: Jak bývalý automechanik vybudoval síť prémiových autoservisů
- Od dětských snů k vlastní dílně
- Specializace jako cesta k úspěchu
- Digitální marketing jako katalyzátor růstu
- Expanze do dalších měst
- Budování týmu a firemní kultury
- Výzvy a překážky na cestě
- Inovace a budoucnost autoservisů
- Marketing autoservisu v digitální éře
- Rada pro začínající podnikatele v autoopravárenství
Nedělní podvečer, a v dílně na předměstí Brna stále svítí světla. Marek Novák (42) dotahuje poslední šrouby na motoru vzácného Porsche 911 z roku 1973. "Zítra si ho majitel vyzvedne a já mu chci dopřát radost z perfektně naladěného zvuku," vysvětluje muž, jehož ruce nesou stopy celoživotní práce s auty. Ještě před deseti lety byl Marek "jen" výjimečně zručným mechanikem v malé dílně. Dnes je majitelem sítě specializovaných autoservisů, které se zaměřují na prémiové vozy a veterány. Jeho příběh ukazuje, že i v silně konkurenčním oboru lze uspět, pokud spojíte odbornost s podnikavostí a moderním marketingem. "Velkou roli v našem růstu hrála profesionálně nastavená Plzeň PPC reklama, která nám pomohla najít ty správné zákazníky," přiznává Marek, když se usazujeme v jeho kanceláři plné trofejí z veteránských soutěží a fotografií výjimečných vozů.
Marek nezapře svůj původ – je to chlap, kterému nechybí upřímný stisk ruky a přímé jednání. I když dnes řídí firmu s milionovými obraty, stále ho potkáte v montérkách častěji než v obleku. "Některé věci se nezmění. Pořád jsem nejšťastnější, když můžu mít ruce v motoru a řešit složité technické problémy," říká s úsměvem.
Od dětských snů k vlastní dílně
Jako mnoho kluků, i Marek byl odmala fascinovaný auty. Na rozdíl od většiny vrstevníků ale nezůstalo jen u snění. "Už ve třinácti jsem rozebral a složil první motor. Byl to starý Wartburg mého dědy. Samozřejmě ne všechno fungovalo, jak mělo," směje se při vzpomínce. "Ale ta touha pochopit, jak věci fungují, a opravit je, když se rozbijí, ta ve mně zůstala."
Po vyučení automechanikem prošel Marek několika servisy, od malých dílen po autorizované servisy velkých značek. "V každé práci jsem se něco naučil. V malých servisech je to všestrannost a improvizace, ve velkých zase preciznost a systém. Ale všude mi chyběla možnost dělat věci podle svého."
Zlomový moment přišel, když Marek dostal nabídku převzít malou dílnu po odcházejícím majiteli, který odcházel do důchodu. "Neměl jsem žádné velké úspory, ale cítil jsem, že je to moje šance. Vzal jsem si půjčku, prodal auto a skočil do toho po hlavě. První rok byl o přežití – pracoval jsem prakticky nonstop, někdy i 16 hodin denně."
Na začátku jsem byl všechno v jednom – mechanik, účetní, uklízeč i recepční. Když zazvonil telefon, musel jsem si nejdřív utřít ruce od oleje, než jsem ho zvedl. Ale nikdy jsem nelitoval, že jsem do toho šel.
První dílna měla jen dva zvedáky a základní vybavení. Marek se zpočátku zaměřoval na běžné opravy, ale brzy zjistil, že trh je v tomto segmentu přesycený. "Konkurence byla obrovská, marže minimální a zákazníci se rozhodovali hlavně podle ceny. Věděl jsem, že pokud chci růst, musím najít svou vlastní cestu."
Specializace jako cesta k úspěchu
Markův obrat přišel, když do servisu dorazil zákazník s veteránem Mercedes-Benz z 60. let. "V okolí nebyl nikdo, kdo by si na takové auto troufl. Ale já jsem měl veterány jako koníček, takže jsem nabídl, že se na to podívám. Strávil jsem na tom autě spoustu přesčasů, sháněl díly z celé Evropy, studoval dobové manuály. Když jsem to auto konečně předával, majitel byl tak nadšený, že mi dal dvojnásobek dohodnuté ceny a řekl, že mě doporučí všem svým známým z veteránského klubu."
A přesně to se stalo. Během několika měsíců se Marek stal "tajným tipem" mezi sběrateli veteránů. "Najednou jsem měl v dílně Jaguary, Porsche, staré BMW... Práce, které mi přinášely radost a zároveň odpovídající finanční ohodnocení."
Marek se rozhodl na této specializaci stavět. Investoval do dalšího vzdělávání, navštěvoval specializované kurzy v zahraničí, kupoval speciální nářadí. "Věděl jsem, že pokud chci být v tomto segmentu úspěšný, nemůžu dělat kompromisy v kvalitě. Každý šroub, každý spoj musí být perfektní. U běžných aut možná nějakou drobnost zákazník přehlédne, ale sběratelé veteránů vidí každý detail."
Postupně Marek přidával k veteránům i servis prémiových moderních vozů. "Mezi majiteli veteránů je hodně lidí, kteří jako běžné auto používají Mercedes, BMW nebo Porsche. Začali se ptát, jestli bych jim nemohl servisovat i tato auta. A já zjistil, že mnoho znalostí z práce s veterány se dá aplikovat i na moderní prémiové vozy."
Digitální marketing jako katalyzátor růstu
S rostoucí specializací přišla i potřeba oslovit širší okruh potenciálních zákazníků. "Zpočátku jsem spoléhal jen na doporučení, ale uvědomil jsem si, že existuje mnohem více majitelů veteránů a prémiových vozů, kteří o mně jednoduše nevědí. A nebudou jezdit po servisech a ptát se, jestli opravují historická auta."
Marek investoval do jednoduchých webových stránek a vizuálek, ale skutečný zlom přišel, když ho oslovila marketingová agentura specializující se na PPC reklamy. "Upřímně? Byl jsem skeptický. Myslel jsem si, že marketing je pro maloobchodníky a velké značky, ne pro specializovaný autoservis. Ale nechali jsme si zpracovat analýzu a čísla mluvila jasně – existoval velký potenciál oslovit nové zákazníky online."
První PPC kampaně cílily na majitele veteránů a prémiových vozů v Brně a okolí. "Výsledky mě ohromily. Během prvních tří měsíců se počet nových zákazníků ztrojnásobil a – co bylo ještě důležitější – byli to přesně ti zákazníci, které jsem chtěl oslovit."
Marek pochopil sílu cíleného digitálního marketingu. "Tradiční reklama typu billboard by byla v našem případě vyhozené peníze. Většina lidí nepotřebuje specializovaný servis na veterány. Ale online marketing nám umožnil oslovit přesně tu malou, ale zajímavou skupinu potenciálních klientů."
Expanze do dalších měst
S rostoucím úspěchem v Brně začal Marek uvažovat o rozšíření do dalších měst. "Měli jsme zákazníky, kteří za námi jezdili i 200 kilometrů. To byl signál, že existuje poptávka i v jiných regionech. A tak jsem začal hledat možnosti, jak expandovat."
Marek zvolil organický růst prostřednictvím pečlivě vybraných lokalit a partnerů. "Nechtěl jsem franchising ani rychlou expanzi za každou cenu. Věděl jsem, že v našem oboru je klíčová kvalita a osobní přístup, takže jsem expandoval pomalu a kontrolovaně."
Druhý servis otevřel v Ostravě, kde našel ideální kombinaci – dílnu k pronájmu a zkušeného mechanika specializujícího se na sportovní vozy. "Podobně jako v Brně jsme i tam nastartovali růst pomocí cílené Ostrava PPC reklama, která nám pomohla rychle najít správné zákazníky."
Marek zdůrazňuje, že každá lokalita má svá specifika. "V Ostravě například fungoval jiný typ komunikace než v Brně. Museli jsme upravit náš marketing, abychom reflektovali místní specifika a mentalitu. Co zafungovalo v jednom městě, nemuselo nutně fungovat v druhém."
Pro digitální marketing Marek spolupracuje s agenturou SEOconsult.cz. "Jsou to profíci, kteří rozumí nejen algoritmům a klíčovým slovům, ale hlavně dokáží pochopit náš byznys a specifika trhu. To je klíčové, protože špatně cílená reklama je vyhozených peněz."
Budování týmu a firemní kultury
S růstem firmy přišla i potřeba budovat tým a firemní kulturu. "To byla možná největší výzva. Jsem vyučený mechanik, ne manažer nebo personalista. Musel jsem se hodně věcí naučit za pochodu."
Marek si uvědomil, že najít dobré mechaniky se specializací na prémiové vozy nebo veterány je extrémně obtížné. "Rozhodl jsem se, že si je budu vychovávat sám. Začali jsme spolupracovat s učilišti, nabírat mladé mechaniky s potenciálem a zájmem o obor a investovat do jejich rozvoje."
Dnes má Markova firma systém interního vzdělávání, při kterém se zkušení mechanici věnují těm méně zkušeným. "Je to trochu návrat k modelu mistr-učeň. Mladí mechanici začínají na běžnějších opravách a postupně, jak získávají zkušenosti, dostávají složitější úkoly pod dohledem seniorních kolegů."
Klíčovým prvkem firemní kultury je podle Marka kvalita bez kompromisů. "Máme interní pravidlo – opravujeme každé auto, jako by bylo naše vlastní. Žádné zbytečné výměny dílů, žádné provizorní opravy, žádné ořezávání rohů kvůli času nebo penězům. Raději zákazníkovi řekneme, že oprava bude trvat déle nebo stát více, než abychom odvedli práci, za kterou se nebudeme moct postavit."
Tento přístup přináší ovoce v podobě mimořádně loajálních zákazníků. "Mnozí naši klienti s námi zůstávají roky a svěřují nám všechna svá auta. A když si pořídí nové, často se nás předem ptají na názor. To je ta nejlepší vizitka naší práce."
Výzvy a překážky na cestě
Markova cesta nebyla vždy přímočará. "Měli jsme krize a těžké chvíle jako každý podnikatel. Nejhorší byla asi pandemie COVID-19, kdy jsme ze dne na den přišli o značnou část zakázek."
Místo propouštění se Marek rozhodl využít tento čas k investicím do vzdělávání a vybavení. "Požádali jsme mechaniky, aby se naučili nové dovednosti, renovovali jsme dílny, zlepšovali procesy. A pokračovali jsme v marketingu, i když v upravené podobě."
Tato strategie se vyplatila. "Když omezení skončila, byli jsme připraveni lépe než konkurence. Měli jsme kvalifikovanější tým, modernější vybavení a díky pokračující marketingové přítomnosti si nás zákazníci pamatovali. Paradoxně jsme z té krize vyšli silnější."
Další výzvou bylo udržet osobní přístup při růstu firmy. "Ze začátku jsem znal každého zákazníka osobně, věděl jsem, jaká auta mají, jaký mají příběh. S rozrůstajícím se týmem a klientskou základnou to bylo stále těžší."
Marek vyřešil tento problém implementací CRM systému, který zaznamenává nejen technické detaily o vozech, ale i osobní preference zákazníků. "Zároveň lpím na tom, abych se pravidelně potkával s klíčovými klienty a byl dostupný, když mě potřebují. Technika může hodně pomoct, ale osobní kontakt nic nenahradí."
Inovace a budoucnost autoservisů
Automobilový průmysl prochází dramatickou transformací – od elektrifikace přes autonomní řízení až po změny ve vlastnictví aut. Jak se na tyto změny dívá Marek?
"Vidím v tom příležitost, ne hrozbu," říká rozhodně. "Elektrická auta jsou jiná, ale pořád jsou to auta – mají kola, brzdy, podvozek. Ano, místo oprav motorů budeme řešit baterie a softwary, ale podstata naší práce – diagnostika problémů a jejich řešení – zůstává."
Marek se aktivně připravuje na budoucnost. "Investovali jsme do školení na elektromobily, do diagnostického vybavení pro nové modely. Zároveň ale věřím, že spalovací motory tu s námi ještě dlouho zůstanou, zejména v podobě veteránů a sběratelských vozů."
Co se týče autonomního řízení a sdílené mobility, Marek je pragmatický. "Jistě, některé věci se změní. Ale existuje rozdíl mezi dopravním prostředkem a autem jako vášní. Naši zákazníci často vnímají své vozy jako součást životního stylu, jako koníček, někdy i jako investici. Tento segment bude podle mě ovlivněn méně než masový trh."
Marek také aktivně sleduje trendy v digitalizaci autoservisů. "Zavádíme systémy, které umožňují zákazníkům sledovat průběh opravy online, komunikovat s technikem přes aplikaci nebo si rezervovat termín 24/7. Ale vždy to bude jen doplněk k osobnímu přístupu, ne jeho náhrada."
Marketing autoservisu v digitální éře
Způsob, jakým lidé hledají autoservisy, se zásadně změnil. "Dříve si lidé vybírali servis podle toho, co jim doporučil soused nebo co viděli cestou do práce. Dnes první kroky vedou na internet. A tam musíte být vidět správným způsobem."
Marek pravidelně investuje do svého online marketingu. "Používáme kombinaci PPC reklam, obsahového marketingu a sociálních sítí. Každý kanál má svůj účel – PPC přivádí zákazníky, kteří aktivně hledají servis pro konkrétní typ vozu. Blog a sociální sítě budují naši značku a pozici expertů. Recenze a případové studie pak pomáhají budovat důvěru."
Zajímavou složkou Markova marketingu je i dokumentace práce na výjimečných vozech. "Když pracujeme na nějakém vzácném veteránu nebo exotickém sporťáku, děláme fotodokumentaci a někdy i video. Samozřejmě vždy se souhlasem majitele. Tyto materiály jsou pak velmi cenné pro náš marketing, protože ukazují naše schopnosti a přitahují podobně smýšlející klienty."
Marek také zdůrazňuje význam osobních doporučení. "Sebelepší marketing nemůže nahradit spokojené zákazníky, kteří o vás mluví v dobrém. Proto investujeme stejně do kvality našich služeb jako do propagace."
Rada pro začínající podnikatele v autoopravárenství
Na závěr našeho rozhovoru se ptám Marka, co by poradil někomu, kdo dnes začíná v oboru. Jeho odpověď je přímočará: "Specializuj se. Trh je přesycený generickými autoservisy, které dělají všechno pro všechny. Najdi si svůj segment, ve kterém budeš vynikat."
Další rada se týká neustálého vzdělávání. "Technologie v automobilovém průmyslu se mění rychleji než kdy dřív. Musíš neustále investovat do svého vzdělávání a vybavení, jinak tě trh převálcuje. A neber to jako náklad, ale jako investici do budoucnosti."
Marek také zdůrazňuje význam férového jednání. "V našem oboru bohužel existuje spousta předsudků o nečestných opravářích. Buď ten, kdo tyto předsudky boří. Buď upřímný, transparentní a stůj si za svou prací. Z krátkodobého hlediska možná vyděláš méně, ale dlouhodobě se ti to mnohonásobně vrátí."
A konečně, nevnímat marketing jako nutné zlo, ale jako integrální součást podnikání. "Můžeš být nejlepší mechanik na světě, ale pokud o tobě nikdo neví, nemá to smysl. Najdi způsob, jak komunikovat svou jedinečnou hodnotu těm, kteří ji ocení."
Když se loučíme, Marek se vrací k rozpracovanému Porsche. "Tohle auto prošlo tolika rukama, než se dostalo ke mně. Někteří mu pomohli, jiní ublížili. A tak je to i s podnikáním – jde o tisíce malých rozhodnutí, která postupně vytvoří něco mimořádného. Nebo taky ne. Záleží jen na tom, jak poctivě k té práci přistupuješ."
Publikováno: 22. 04. 2025
Kategorie: auta